تاریخچه:

رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد آموزش پرستاری از سال 1389 در دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند با پذیرش 7 دانشجو آغاز به فعالیت نمود. از سال 1392 پذیرش دانشجو در این مقطع با گرایش داخلی جراحی ادامه یافت. تا کنون تعداد 66 دانشجو با این گرایش فارغ التحصیل شده اند و 18 دانشجو نیز در حال تحصیل هستند. برنامه ریزی آموزشی این دوره بر اساس سرفصل مصوب سال 1391 انجام شده است. نظر به این که در روند اجرایی این برنامه آموزشی چالشهایی ملاحظه گردید، اولین جلسه هم اندیشی در خصوص برنامه آموزشی این دوره با حضور اعضا هیئت بورد پرستاری، روسای دانشکده های پرستاری و مامایی سراسر کشور و نیز اساتید این دانشکده در سال 1394 طراحی، ابلاغ و اجرا شد. کارگروههای تخصصی در این نشست در نهایت بیانیه ای در رابطه با تغییر برنامه آموزشی این دوره صادر کردند، که زمینه ساز تصویب و ابلاغ سرفصل جدید این دوره آموزشی در خرداد ماه 1400 شد. در حال حاضر برنامه ریزی آموزشی این دوره بر اساس سرفصل جدید انجام می شود.

برنامه کارآموزی دانشجویان این گروه در بخشهای تخصصی و فوق تخصصی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ارائه می گردد. در حال حاضر در گروه 4 عضو هیئت علمی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری فعالیت می کنند، که 1نفر دارای درجه علمی استادی، 1 نفر دانشیار، 1 نفر استادیار و 1 نفر نیز مربی می باشند.

رسالت و اهداف:

رسالت این دوره آموزشی تعلیم و تربیت پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و جامع نگر است که بتوانند مراقبت از آحاد جامعه را بر اساس استانداردهای مراقبتی و با به کارگیری مهارتهای تفکر نقادانه و خلاق و نیز تکیه بر کاربرد علوم پرستاری مبتنی بر شواهد انجام دهند. دانش آموختگان این دوره لازم است با ایفای نقشهای متعدد خود به عنوان پرستار، علاوه بر ارتقاء سلامتی جامعه منجر به پیشرفت حرفه ای پرستاری گردند.

هدف از تعلیم و تربیت دانشجویان در این دوره تحصیلی، ارائه خدمات تخصصی و عالمانه پرستاری در تمام مراحل مراقبت از پیشگیری تا بازتوانی و با رویکرد ارائه خدمات در قالب روابط انسانی، اخلاق مدار و توآم با علم و مهارت منطبق بر نیازهای جامعه با توجه به پیشرفتهای علمی در حیطه های مختلف مراقبتی می باشد. در این رابطه توانمندی و مهارتهایی برای دانش آموختگان این دوره مورد انتظار است که تلاش می شود بر اساس سرفصل دروس علاوه بر، برنامه ریزی مناسب از روشهای مختلف ارزشیابی به منظور تعیین دستیابی به اهداف دوره مذکور استفاده شود.

برنامه عملیاتی گروه طی 5 سال:

1- ارتقا و توسعه کمی و کیفی اعضاء گروه

· جذب حداقل 6 کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی بر اساس سرفصل درس برای مشارکت در کارآموزی دانشجویان

· جذب حداقل 2 عضو هیئت علمی با مدرک دکتری پرستاری و زمینه کاری مرتبط با پرستاری داخلی جراحی

· به روز رسانی مستندات آموزشی و پژوهشی گروه به صورت سالانه

· برنامه ریزی برای استفاده بیشتر و مفیدتر از فناوریهای جدید در حوزه آموزش بخصوص آموزش مجازی و ارتقائ عملکردهای اساتید گروه در این زمینه

· فعال کردن فرایند ارتباطات بین المللی گروه از طریق پذیرش دانشجویان خارجی و نیز توسعه فعالیتهای بین المللی اساتید

· برنامه ریزی برای تعامل بیشتر با حوزه بالین از طریق برگزاری دوره های آموزشی، ژورنال کلاب و سمینارهای پژوهش محور با همکاری اساتید و دانشجویان گروه و نیز با مشارکت پرستاران

2- توانمندسازی اساتید

· برنامه ریزی جهت اجرای برنامه های توانمندسازی اساتید( برگزاری دوره های فلوشیپ در رابطه با متدهای جدید آموزش، مراقبتهای مبتنی بر شواهد، مراقبتهای مبتنی بر نظریه های جدید در پرستاری، تحقیقات کیفی و اخلاق حرفه ای)

· تسهیل فرایندها و تشویق اساتید برای حضور موثر و فعال در برنامه های بازآموزی داخلی و بین المللی

3- توانمندسازی دانشجویان

· برنامه ریزی برای تشکیل کارگاههای توانمندسازی دانشجویان( تحقیقات کیفی، ژورنال کلاب، تفکر نقادانه، تفسیر و ارزیابی روشهای تشخیص پاراکلینیکی با دیدگاه مراقبت پرستاری، مهارتهای پرستاری طب مکمل و جایگزین، خلاقیت، ممیزی بالینی)

· تسهیل فرایندها و تشویق دانشجویان برای حضور موثر و فعال در سمینارها و کنگره های حضوری یا مجازی داخلی و بین المللی

4- ارتقاء رضایتمندی وایجاد انگیزه در دانشجویان

· پی گیری تهیه و تجهیز پاویون و کلاس برای دانشجویان گروه به منظور تسهیل حضور آنان در شیفتهای مختلف کارآموزی و کارورزی در بیمارستان ها

· شفاف سازی و ارتقا روشهای ارزشیابی دانشجویان بر اساس طراحی و به روزرسانی Logbook ، Portfolio و سایر روشهای ارزشیابی

· شناسایی و حمایت دانشجویان خلاق از طریق تعامل با اساتید مشاور تحصیلی و مدیر گروه(شناسایی دانشجویان خلاق براساس معیارهای تعیین شده، معرفی این دانشجویان به ستاد استعدادهای درخشان، تخصیص امتیازات درون دانشگاهی به این دانشجویان)

5- طراحی و اجرای برنامه های سلامت محور در سطح جامعه

· طراحی و تدوین برنامه های آموزشی خودمراقبتی با همکاری اساتید و دانشجویان گروه در سازمانهای سطح استان

· طراحی و تولید محتوی آموزشی با موضوعات مراقبت پرستاری در زمینه بیماری ها و حوادث شایع در استان برای عرضه در رسانه ها و یا ارسال به سازمانها