©اعتباربخشی مؤسسات و برنامه های آموزشی
در ایران در سال 1392 طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بر مبنای چشم انداز ایران 1404 ، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت و برنامه تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین گردید که یکی از اهداف این برنامه اعتبارسنجی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزشی، درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود. پس از آن سیستم اعتباربخشی مؤسسات آموزشی با هدف بهبود مستمر کیفیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات طراحی شد. در حال حاضر اعتباربخشی موسسات آموزشی در سه سطح ملی، منطقه ای و مؤسسه ای انجام می شود. کمیسیون ملی اعتباربخشی بالاترین نهادی است که اعتباربخشی در سطح ملی را انجام می دهد و وظیفه تدوین و ارزیابی استانداردهای اعتباربخشی، تعیین گروههای ارزیاب بیرونی و ... را بعهده دارد.
بر اساس تعریف شورای اعتباربخشی آموزش عالی در ایالات متحده (CHEA) :
اعتباربخشی فرآیندی است مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابی همگنان، برای تضمین کیفیت مؤسسه یا دوره آموزشی دانشگاهی که با هدف ارتقای کیفیت، پاسخگویی و تعیین اینکه آیا مؤسسه یا برنامه مورد نظر، استانداردهای منتشر شده توسط سازمان اعتباربخشی مربوطه و نیز رسالت و اهداف خود را تأمین کرده یا خیر، طراحی شده است.
از مهمترین مزایای اعتباربخشی موسسات آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی
- شکوفا نمودن اقتدارعلمی و فرهنگی جامعه
- تایید صلاحیت مراکز آموزش عالی
- سنجش کارآیی و اثربخشی دانش آموختگان در بازار مشاغل
- نمایان ساختن میزان دستیابی به اهداف نظام دانشگاهی
- پاسخگویی به مراجع ذیربط به منظور برآوردن نظر مسوولان دولتی در قبال بودجه دریافتی
- ارائه اطلاعات جهت آگاهی دانشجویان ، کارفرمایان وافراد ذینفع درباره نظام دانشگاهی
- تخصیص اعتبارات
در حال حاضر اعتباربخشی مؤسسات آموزشی بر اساس استاندارد در نه حوزه زیر انجام می شود:
حوزه 2: برنامه و دوره های آموزشی
حوزه 5 : هیأت علمی
حوزه 6 : منابع (انسانی، فضا، امکانات و تجهیزات)
حوزه 7 : سنجش و ارزشیابی
حوزه 8 : ساختار سازمانی و مدیریت
حوزه 9 : دانش آموختگان
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر موس:
تغییر فونت:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: